Головна мета методичної роботи - не лише надання реальної дієвої допомоги педагогічним кадрам у розвитку професійної майстерності, але й активізація творчого потенціалу кожного вчителя.
Пріоритетна науково-методична проблема, над якою повинні працювати методичні служби, - формування вчителя-дослідника, конкурентоспроможного фахівця з високим рівнем професіоналізму, методичної та загальної культури
Нормативно-законодавчі документи
- Конституція України.
- Закони України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про загальну середню освіту", "Про позашкільну освіту", "Про місцеве самоврядування".
- Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності.
- Положення про методичний кабінет середнього закладу освіти
- Положення про районний (міський) методичний кабінет(центр).
- Інші нормативно-правові документи, що регулюють діяльність навчальних закладів та установ;
Пріоритетні принципи організації діяльності методичного кабінету:
- демократизму і гуманізму;
- рівності умов для кожного педагогічного працівника щодо повної реалізації його духовного, творчого та інтелектуального потенціалу;
- безперервності фахового вдосконалення;
- науковості, гнучкості і прогностичності;
- незалежності від політичних партій, громадських і релігійних організацій.
Пріоритетні функції організації діяльності методичного кабінету:
- цільові (прогностична, компенсаторна, інформаційно-коригувальна);
- організаційні (трансформаційна, діагностична, моделююча, інформаційно-аналітична, організаційно-координувальна, соціальна);
Пріоритетні завдання науково-методичної роботи як структурної ланки системи післядипломної освіти:
- модернізація форм, змісту і методів підготовки та розвитку професійної компетентності педагогічних працівників у міжкурсовий період, підготовка їх до роботи в сучасних умовах;
- здійснення постійного моніторингу показників роботи педагогічних працівників для вчасного коригування та прийняття управлінських рішень щодо удосконалення їхньої діяльності;
- здійснення моніторингу якості загальної середньої освіти, рівня навчальних досягнень учнів;
- вивчення, узагальнення, пропаганда та впровадження педагогічного досвіду, наукових ідей, нових педагогічних технологій та методик;
- залучення вчителів до інноваційної діяльності (дослідницька, експериментальна діяльність, апробація навчальної літератури тощо), створення баз даних;
- організація співпраці з науковими установами, вищими навчальними закладами з питань підвищення кваліфікації та вдосконалення професійної майстерності педагогічних кадрів;
- оптимізація системи підготовки вчителів до своєчасного виявлення, соціальної підтримки та створення умов для навчання і розвитку обдарованої молоді;
- удосконалення підготовки вчителів до навчання та виховання дітей в умовах профільного навчання;
- інформаційно-видавнича діяльність.
Перелік питань, які необхідно розглядати на засіданнях методичної ради
- підготовка вчителя як конкурентоспроможного фахівця в умовах формування нової освітньої парадигми;
- підготовка педагогічних працівників до роботи в умовах профільного навчання;
- інноваційна діяльність педагогічних працівників (упровадження нових педагогічних технологій, методик, інтерактивних форм роботи; апробація навчальної літератури; науково-дослідна, експериментальна робота тощо);
- педагогічний досвід та запровадження його у практику роботи;
- експертиза авторських програм курсів за вибором,спецкурсів, факультативів, гуртків, посібників тощо;
- ефективність використання комп'ютерної та медійної техніки;
- роль бібліотеки в інформаційно-методичному забезпеченні навчально-виховного процесу;
- реалізація науково-методичної проблемної теми тощо.
Обов'язки працівників методичної ради
- індивідуальне і групове консультування педагогів з актуальних проблем освітнього процесу;
- проведення моніторингових досліджень;
- експертиза освітніх проектів, рецензування, редагування методичних посібників,
- програм для викладання варіативних курсів;
- пошук, накопичення, систематизація інноваційних педагогічних технологій, методик, інтерактивних форм роботи тощо.
Проблеми, над вирішенням яких повинен працювати склад методичної ради
- забезпечення відповідності структури методичної роботи кількісному і якісному складу педагогічних кадрів;
- формування в педагогічних працівників інтересу до актуальних проблем психолого-педагогічної науки, педагогічного досвіду, збільшення кількості вчителів, що беруть участь у масових формах методичної роботи;
- розвиток соціальної активності вчителів, рівня загальної і педагогічної культури;
- забезпечення високої інформаційної насиченості змісту науково-методичної роботи, її відповідності поставленій меті й завданням;
- використання оптимальних форм і методів методичної роботи з педагогічними кадрами, адекватних сучасним цілям і змісту науково-методичної роботи.
Індивідуальні форми науково-методичної роботи:
- стажування і наставництво;
- індивідуальні консультації;
- конкурси педагогічної майстерності "Вчитель року";
- самоосвіта, реалізація індивідуальної науково-методичної проблемної теми;
- творчі звіти вчителів, презентації тощо.
Групові форми науково-методичної роботи
- методичні об'єднання;
- кафедри вчителів-предметників;
- творчі групи;
- семінари;
- школи педагогічного досвіду;
- школи методичної майстерності;
- школи молодого вчителя (школи педагогічного зростання);
- майстер-класи;
- авторські школи;
- групові-консультації тощо.